Sobota, 29 Kwiecień 2017
 

Z ostatnich dni




MAGID Z DUBNA O SZABACIE

Szabat.jpg
Ludzie mają pamiętać (zachor) o Szabacie i mają przestrzegać (szamor) Szabatu.

Biedakowi dość łatwo przychodzi _przestrzeganie_, by nie naruszyć zasad Szabatu, bo nie zarabia wiele, nie prowadzi przedsiębiorstwa, nie zatrudnia ludzi. Dla niego Szabat nie jest związany z żadną stratą finansową, którą odczuwa w Szabat na przykład już właściciel sklepu, a jeszcze bardziej właściciel warsztatu.
Jednak _pamiętanie_ przychodzi mu z trudnością, bo nie ma pieniędzy na wino, szabatowe jedzenie, piękne naczynia, ubrania, nakrycie stołu.

Odwrotnie z bogaczem. Bez trudu kupuje wszystko, czego mu potrzeba: najlepsze wino, wyszukane potrawy, piękne przedmioty i stroje. Łatwo mu pamiętać o Szabacie i go  _upamiętniać_. Jednak _przestrzeganie_ Szabatu może być dla niego trudniejsze, bo powstrzymywanie się od zarabiania w ten dzień może postrzegać jako stratę finansową.

Dlatego właśnie Haszem wypowiedział te określenia: zachor i szamor.

Bogacz ma "przestrzegać" Szabatu tak samo chętnie jak o Szabacie "pamięta". A biedaka ma wspierać, aby ten mógł "pamiętać" o Szabacie nie mniej, niż go "przestrzega".

(tak nauczał Magid z Dubna [1740-1804])

Aktualności


Nowe Projekty


Ostatnie pytania


Nowe artykuły

Lombard Bytom Ruda Śląska Skup złota